Laajavuori Bike Park

Yleistä keskustelua maastopyöräilystä
kreal
Viestit: 390
Liittynyt: 03 Huhti 2011 21:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laajavuori Bike Park

ViestiKirjoittaja kreal » 15 Elo 2011 09:00


jani
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Helmi 2011 18:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Laajavuori Bike Park

ViestiKirjoittaja jani » 15 Elo 2011 09:40

Ja sitä hiekkaa voisi kysyä Aleksilta edelleen, olisi mukava saada bermejä myös Vasurin jyrkälle. Silloin siitä tulisi aika paljon sujuvampi baana.
Kuva

kreal
Viestit: 390
Liittynyt: 03 Huhti 2011 21:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laajavuori Bike Park

ViestiKirjoittaja kreal » 05 Maalis 2012 22:02

Oliskos porukalla intoa ruveta heti keväällä vääntämään Laajavuoreen jotain uutta enskapätkää jos Laajis/Bikepark antaa hommaan luvan? Omasta mielestäni tuolta puuttuu selkeästi sellaisia pätkiä, missä voisi valita ajolinjoja vähän haastavuuden mukaan. Perusideana voisi olla "renkaat maassa koko reitti läpi", mutta vaihtoehtoisille ajolinjoille voisi rakentaa pieniä (shore)droppeja, gäppejä/hyppyreitä ja jotain muuta mukavaa. Nykyisillä enskapäkillä tällaista valinnanvaraa on aika niukasti. Varmasti aika monille (itseni mukaan lukien) muun muassa freeriderinkin gapit on vielä sellaisia, ettei läheskään kaikki vielä mene ajamalla. Tuollaisella uudella reitillä saataisiin lisää monipuolisuutta Laajavuoren polkuihin. Toinen vaihtoehto on tietysti muokkailla viime kesänä tehtyjä kisapätkiä, mutta uudet reitit on kuitenkin aina isompi lisä valikoimaan. Innostuuko kukaan tällaisesta ideasta?

JuSa
Viestit: 261
Liittynyt: 24 Helmi 2011 10:38

Laajavuori Bike Park

ViestiKirjoittaja JuSa » 06 Maalis 2012 21:25

Varmasti moniakin uusien enskareittien rakentelu ja/tai vanhojen parantelu kiinnostaa, ja vielä useampia varsinkin niiden ajaminen. Kun vain aika passaa ja olosuhteet saadaan sopiviksi niin mukana ollaan. Olosuhteilla tarkoitan, että laajis/kaupunki tämän rakentelun mahdollistaa ja ehkäpä "sponssaa" rakennusmateriaalin, maa-aineksen ja työkalujen suhteen. Esim bermien rakentaminen vaatii yllättävän paljon oikeanlaista maata, jota ei aina suomen maasta pysty vierestä kaivamaan.

Ja mielestäni enskaratojen ja DH-ratojen välillä pitää olla eroja :-)
"Makuasia on tosiasia"

kreal
Viestit: 390
Liittynyt: 03 Huhti 2011 21:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laajavuori Bike Park

ViestiKirjoittaja kreal » 22 Maalis 2012 17:23

Kävin tänään juttelemassa Laajavuoressa Aleksin kanssa. Enskareittejä voidaan kuulemma mielellään rakentaa lisää, mutta reittien linjausten hyväksyntä menee Laajavuoren hallinnon kautta. Ensin pitää siis kartalle laittaa ehdotukset uusista reiteistä. Oli puhetta uusien reittien tekemisestä mahdollisesti Laajavuoren taakse, missä on tällä hetkellä melko neitseellistä maastoa. Takahissi tulee olemaan auki kesäisin viikonloppuisin ja tapahtumien aikana. Myös se, että reiteillä olisi vaihtoehtoisia linjoja (droppi/kierto) on kuulemma OK.

Lähdetään siis tutkimaan Laajavuoren takamaastoja heti kunhan lumet tästä vähenee.

-Kimmo

kreal
Viestit: 390
Liittynyt: 03 Huhti 2011 21:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laajavuori Bike Park

ViestiKirjoittaja kreal » 23 Maalis 2012 09:29

Tarkennuksena vielä sen verran, että tuossa yllä ei puhuta välttämättä kisapätkien rakentamisesta. Enduron virallinen linja on ymmärtääkseni tällekin kaudelle se, että reitit on päästävä alusta loppuun renkaat maassa niin, että dropeista tms ajamalla ei saa ajallista hyötyä. Tarkoituksena olisi siis tehdä pätkiä, joita on ennen kaikkea mukavaa, mielenkiintoista ja monipuolista ajella, eli olisi runsaasti valintoja ajolinjojen suhteen. Toki näitäkin reittejä voi kisoissa käyttää jos niin haluaa, dropit sun muut voi linjata nauhoilla pois kisareitistä. Joka tapauksessa, euroopan enduron tarkka kloonaus reittiprofiileja myöten on Laajavuoren kokoiselle nyppylälle aika hankalaa, ja onko siinä mitään järkeäkään jos jokainen reitti noudattelee samaa ajamisen ideologiaa?

jani
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Helmi 2011 18:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Laajavuori Bike Park

ViestiKirjoittaja jani » 23 Maalis 2012 10:01

Lyhyesti enduron droppisäännöstä: helppo kiertolinja on oltava, aikaa saa mennä sen verran enemmän kuin paikan kiertäminen vaatii mutta kiertäjää ei varsinaisesti yritetä rankaista ylimääräisellä ajalla. Esim Nykäsen droppi on hyvä malli. Ja hypyistä. Niitä saa olla mutta mieluummin pöytiä. Nokat loivia ja pitkiä, ei lyhyitä ja korkealle heittäviä. Vuokatin rinnebaana hypyt on erinomainen esimerkki.
Kuva

jani
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Helmi 2011 18:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Laajavuori Bike Park

ViestiKirjoittaja jani » 23 Maalis 2012 10:06

Tossa noin tosi lyhyesti kun kirjoitin puhelimella, mutta tänä kesänä tulee kunnon radanrakennusohjeet kaikkien käyttöön.
Kuva

kreal
Viestit: 390
Liittynyt: 03 Huhti 2011 21:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laajavuori Bike Park

ViestiKirjoittaja kreal » 23 Maalis 2012 10:06

Jep, ihan samoilla linjoilla. Niitä korkealle heittäviä nokkia löytyy jo monelta reitiltä Laajavuoresta ihan reilusti (esim freerider).

jani
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Helmi 2011 18:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Laajavuori Bike Park

ViestiKirjoittaja jani » 23 Maalis 2012 10:07

Niin mainitaan nyt vielä että jyväskyläläisethän osaa jo rakentaa tosi hyvin!
Kuva


Palaa sivulle “Maastopyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa