Vakuutukset kisoissa

Yleistä keskustelua maastopyöräilystä
dILETANTTI

Vakuutukset kisoissa

ViestiKirjoittaja dILETANTTI » 11 Kesä 2012 15:39

Vakuutusten voimassaolo kilpailutapahtumissa alkoi vaivata.

Jos raahaan laardikasani viivalle samaan lähtöön kilpailussa ihan oikeiden kilpailijoiden kanssa, olen ns. mukana kilpailussa. Tällöin normaali tapaturmavakuutus ei ole vakuutusyhtiön mukaan voimassa. Asia on toisin, jos kilpailussa on useampia lähtöryhmiä, kuten esim. Tahkolla, jolloin ei-kisaryhmässä lähteminen lasketaan retkiajoksi ja normaali tapaturmavakuutus on voimassa (ainakin omassa vakuutusyhtiössä).

Tuoteselosteen mukaan Suomen pyöräilyunionin fillaripassi ei ole voimassa kilpailuissa. Pitääkö siis hankkia kansallinen peruslisenssi, jotta vakuutukset on kunnossa kilpailussa?

Ainakaan vakuutusehdoista en huomannut, että tuossa SPU:n lisenssivakuutuksessa olisi mitään mainintaa kilpailun järjestäjästä, t.s. vakuutus olisi voimassa missä tahansa pyöräilykilpailussa.

Siis lisenssi ja vakuutus pitää/kannattaa hankkia, jos osallistuu kisoihin, vai?

JuSa

Vakuutukset kisoissa

ViestiKirjoittaja JuSa » 11 Kesä 2012 16:56

Tuo SPUn lisenssi on kallis, jätin sen itse välistä. Useista vakuutusyhtiöistä tarjouksia kysellessäni tein itselleni sellaisen johtopäätöksen, että jos sulla on numero rinnassa, niin tavan tapaturmavakuutus ei loppupeleissä riitä.

Otin erillisen urheiluvakuutuksen (jossain firmassa kulkee nimellä kilpailueston poisto tms). Kustantaa n 200 euroa vuodessa (kelpaa myös off-piste laskussa!)
"Makuasia on tosiasia"

dILETANTTI

Re: Vakuutukset kisoissa

ViestiKirjoittaja dILETANTTI » 13 Kesä 2012 12:24

Joopa joo, ei ole helpoksi tehty tätä asiaa. Omassa vakuutusyhtiössä puhelimella saa tiedon, että ei-kilpailulähdöt, kuten Tahkon myöhemmät lähdöt, ovat tapaturmavakuutuksen piirissä, mutta vakuutusehdoissa on seuraavaa: "Jos sairaus tai vamma on aiheutunut urheiluliiton tai urheiluseuran järjestämissä kilpailuissa tai otteluissa tai valmennusohjelman mukaisissa taikka lajille ominaisissa harjoituksissa, ei hoitokorvausta, päiväkorvausta eikä työkyvyttömyyskorvausta makseta." Kumpaakohan näistä sitten tulkitaan, jos jotain sattuu?

Jostain olin lukevinani, että useamman lajin kohdalla, riittää hankkia lisenssi + vakuutus kalleimman (kilpaillun) lajin mukaan ja sama vakuutus toimii sitten muissakin lajeissa, jos lisenssi on lajiin hankittu. En nyt vaan löydä tuota tekstiä enää. Fillarifoorumilla näyttää olevan ihan samanlaista asiantuntemusta kuin minulla.

On tämä nyt vaikeaa, vakuutettuna on vaikka mitä peräkärry mukaan lukien, mutta itselle ei saa kunnolla kattavaa tapaturmavakuutusta (tai saa jos tuplaa vakuutusmaksut). Pitänee jatkaa samaan malliin kuin ennen ja luottaa julkiseen terveydenhuoltoon.

JanneN

ViestiKirjoittaja JanneN » 13 Kesä 2012 13:11

Mulla on vapaa-ajan tapaturmavakuutus jossa urheilulaajennus, kattaa kilpaurheilun ja harrastetoiminnan tapaturmien varalta.
Hinta vuodessa 91 euroa. Eli mulla kattaa tuon päälajin salibandyn ja sitten kaikki nää muut lajit siinä sivussa. Minusta ei paha hinta ja olen kuitenkin jo yli 30 vuotta

kreal

ViestiKirjoittaja kreal » 13 Kesä 2012 13:54

Mulla on kanssa joku tuollainen laaja urheiluvakuutus. Kattaa ihan kaiken motocrossista vuorikiipeilyyn, off-pistelaskusta basehyppimiseen. Jos henki lähtee, niin edunsaaja saa 20,000€. Pysyvästä vammasta 100,000€ ja hoitokuluja 30,000€ asti. Kustantaa 260€ per vuosi suunnilleen.

Jaquels

ViestiKirjoittaja Jaquels » 03 Heinä 2012 08:35

Vakuutusyhtiö Tapiolassa homma meni näin.

Kaaduin Laajavuoressa maastopyörällä polulla 12.6.2012 ja löin pääni sekä rintani kiveen sillä seurauksella, että menetin muistini n.10-15min ajaksi. Kävin sairaalassa tarkastuksessa ja röntgenissä jossa ei normaalista poikkeavaa löydetty. Muista käydä LÄÄKÄRISSÄ kaatumisen jälkeen niin jää jäljet, jos tulee jälkeenpäin jotain oireita niin menee vakuutuksen piikkiin.

Kaatuessani kypäräni vaurioitui, ja Tapiola korvasi sen minulle täydestä arvosta tapaturmavakuutuksen puolelta. Korvaavat 500 euroon asti. Käyttämäni kaulasuoja ei kuulu korvattavaksi tapaturmavakuutuksen puolelta , selvittävät kotivakuutus puolelta että korvaavatko sen sieltä jolloin tietysti pitää maksaa omavastuu. Tapaturma vakuutuksessa kun ei ole omavastuuta ollenkaan.

Vakuutuksen voimassaolo

Toimitin vakuutusyhtiöön mtb-enduro sarjan säännöt http://www.mtb-enduro.net/saannot/ , ja he selvittivät asiaa että vaatiiko enduro kisoissa käynti lisävakuutuksen ( urheilijan lisäturva ). Enduro sarjassa, kun ei lisenssiä tarvita niin tulkitsevat sen harrastus toiminnaksi eli Tapiolan vapaa-ajan tapaturmavakuutus kattaa myös kilpailussa sattuneet haaverit sekä niistä tulleet lääke / tutkimus maksut.
- ota riski, ja rakastu rekkakuskiin -

JuSa

ViestiKirjoittaja JuSa » 03 Heinä 2012 12:55

Sulla on käynyt tuuri - ei nyt kaatumisen suhteen kuitenkaan ;) . Mulla on vakuutus Lähivakuutuksesta, joka on nykyään samaa puljua Tapiolan kanssa. Siellä sanottiin toista samaisista kisoista (ja oikeastaan niihin liittyvistä harjoituksista): SPU:n lisenssi tarvitaan vain tiettyihin SPU:n alaisiin kisoihin (jotka päätetty jossain porukassa), mutta maa on täynnä muita kilpailuita, jotka luokitellaan kuulema samalla tavalla kilpailijavakuutuksen suhteen. Ja erikseen kysyessäni, vastasivat, että ihan sama ajaako yleisessä vai harrastesarjassa, kun samaa rataa ajetaan ja myös aika kuskeille otetaan (mikä tuntuu kyllä loogiselta).

Hyvä että sulle on korvattu sattuneet vahingot, mutta niin Janille kuin muillekin asiasta kiinnostuneille: yritäkää saada tuollaiset virkailijan "lausunnot" korvauksista paperilla tulevaisuutta varten. Työn puolesta tiedän, että kun homma menee riitelyksi jossain vaiheessa, niin vain mustaa valkoisella merkkaa jotain! Sen takia myös nuo lääkärin todistukset yms ovat tosiaan tärkeitä.

p.s. ja virkailijat siinä tiskeillä eivät tosiaan tiedä miten korvaukset sitten oikeasti jaetaan ...
"Makuasia on tosiasia"

Jaquels

ViestiKirjoittaja Jaquels » 03 Heinä 2012 13:32

Niin ne minullekkin aluksi sanoivat, että eivät korvaa mitään. Rupesin selvittämään asiaa niin ääni kellossa muuttui. Halusivat vain ymmärtää väkisin, että mtb enduro sarjassa kilpaileminen on sama kuin jossain muussa alalajissa missä tarvitaan spu:n lisenssi ja vertasivat sitä siis ammattimaiseksi. Pyytivät kyllä jälkeenpäin anteeksi toimantaansa.

Minun asia selvitettiin lopulta " pääkallo " paikalla korvauspalvelu puolella joten on vähän selkeempi kuin konttorin tiskillä virkailijan kanssa joka ei korvaus käytännöstä tiedä mitään.

Kirjallisena kun ne saisi niin aina parempi. S-postissa on minulla viesti missä lukee: Vakuutuksen perusteella Janin tapausta ei katsota urheilurajoituksen piiriin kuuluvaksi.
- ota riski, ja rakastu rekkakuskiin -

Palaa sivulle “Maastopyöräily”