Laajavuoren enduropätkät - tilannetiedot & TO DO -lista

Yleistä keskustelua maastopyöräilystä
jani
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Helmi 2011 18:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Laajavuoren enduropätkät - tilannetiedot & TO DO -lista

ViestiKirjoittaja jani » 05 Kesä 2012 21:15

Ei se mee enskakisoissa niin että reitistä kritisoitaisiin. Sehän on jo suureksi osaksi kokeiltu ja hyväksi havaittu.
Kuva

arttu
Site Admin
Viestit: 141
Liittynyt: 15 Helmi 2011 11:29

Re: Laajavuoren enduropätkät - tilannetiedot & TO DO -lista

ViestiKirjoittaja arttu » 09 Kesä 2012 09:18

Kävin eilen vasuria kokeilemassa ja bermit toimii. Lähestyminen vaatii vielä vähän harjoittelua.

Sellaisen huomasin että ennen jälkimmäistä bermiä on liitokiekkogolfin rastimerkki todella lähellä polkua. Jos siitä ottaa vähän leveämmän linjan niin kyllä tulee reiteen reikä.

Valitettavasti en pääse huomisen merkkaukseen kun ehätin jo lupautua JYPS:iä edustamaan lastipyörineni Kangas kiertää -tapahtumaan (kyseessä siis Kankaan alue, ei tekstiilitapahtuma)

kreal
Viestit: 390
Liittynyt: 03 Huhti 2011 21:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laajavuoren enduropätkät - tilannetiedot & TO DO -lista

ViestiKirjoittaja kreal » 10 Kesä 2012 19:33

Tänään oli puhetta enskapätkien filosofiasta Laajavuoressa. Tapion kautta välittyi sellainen viesti EBA:n linjasta, että pätkien pääpointti kokonaisuudessaan on hauskuus ja hyvä flow, ja pätkien tulisi olla helposti ajettavia myös hitaasti. Käyttääkseni suoraa lainausta, "keski-ikäisen naisen pitäisi pystyä ajamaan pätkät DH-pyörällä". Pätkiin saa helposti lisää vaikeutta nopeutta nostamalla jos niin haluaa. Olen itse täysin samalla kannalla tämä linjauksen suhteen. Alamäkivoittoisuuden ei tulisi olla ainoa ero normaalien enskapolkujen ja bikeparkissa sijaitsevien enskapolkujen välillä. Kivijuurakkojumppaan meillä on riittävät mahdollisuudet missä tahansa muualla Jyväskylän ympärillä.

Tämän idean pohjalta lähdetään tiistaina 12.6. kello 17:00 alkaen poistamaan Laajavuoren pätkiltä kiviä ja juuria pois rautakangilla, oksasaksilla ja lapioilla. Ideana on tehdä pätkistä tasaisempia, mutta silti jättää muutamia mukavia kivikkoja ja juurakkoja sellaisiin kohtiin, missä ne eivät vaikeuta pätkien hidasta läpiajoa liian paljon. Kiinnitetään erityistä huomiota hankaliin offcamber-kohtiin. Olisi hienoa, jos talkoisiin saataisiin vähintään pari 2-3 ihmisen porukkaa, niin työ olisi huomattavasti nopeampaa. Aikaa kisoihin on alle viikko, joten nyt tarvittaisiin kaikkien aktiivisten panostusta niin saadaan loistavat kisapätkät ajoissa kuntoon!

-Kimmo

Prestige
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Huhti 2011 11:23

Re: Laajavuoren enduropätkät - tilannetiedot & TO DO -lista

ViestiKirjoittaja Prestige » 10 Kesä 2012 21:51

Hyvä kirjoitus asiasta Kimmo! Ensin vielä minun puolesta kiitos kaikille tänään mukana olleille! 5 Pätkää lähes kokonaan merkattuna on hyvä saavutus.

Tuollaista mitä Kimmo kirjoitteli siinä juteltiin ajelujen jälkeen tänään. Sen verran ehkä tarkentaisin, että tottakai pätkien välillä on hyvä olla vaihtelua, jostain voisi rakentaa selkeästi smootimman ja jonkun toisen jättää vähän röykkyisemmäksi, mutta nyt on tosiaan tilanne että eritoten vasuri, setämies ja se gipronin alku on kaikki melkoista ryskytystä. Kaikkia niitä kannattaa tasottaa/helpottaa reilusti.

kreal
Viestit: 390
Liittynyt: 03 Huhti 2011 21:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laajavuoren enduropätkät - tilannetiedot & TO DO -lista

ViestiKirjoittaja kreal » 11 Kesä 2012 19:55

Kävin tänään setämiehellä heilumassa kolme tuntia työkalujen kanssa. Aika vähän tuossa ajassa saa aikaiseksi, se juurien poistaminen on yllättävän rankkaa hommaa. Huomenna jatketaan!

jani
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Helmi 2011 18:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Laajavuoren enduropätkät - tilannetiedot & TO DO -lista

ViestiKirjoittaja jani » 12 Kesä 2012 07:46

Flow on siitäkin kiinni, missä kohtaa ne kuopat, kivet ja juuret ovat. Kaikkein pahimmin ne minusta häiritsevät siinä Vasurin jyrkällä, jossa pitäisi tehdä 180 asteen käännös ja samalla väistellä kiviä. Kaikki vauhti kuolee ja suoralle tullessa saa taas polkea huolella. Jyrkkien mutkien pitäisi olla suht tasaisia, muutoin meno tökkää.
Vasurilla on ainakin kolme tällaista mutkaa; yksi ennen puusiltaa, seuraava siitä alaspäin sen frisbeegolf-väylästartin vieressä oleva ja myös sitä seuraava. Yksi taitaa olla vielä siellä alempana. Nuo kun saisi smootitettua niin pätkän kurauttaminen kävisi kovin paljon helpommin! Flowsta lisää Fillari-lehdessä, jos hyvin käy ;)

Setämiehellä ongelmallisin kohta on huoltotien jälkeen tuleva ja ennen droppia oleva oikea mutka, jota jo keväällä entrattiin.

Jos kiviä ja juuria on suoralla osuudella, niin niitä ei ole pakko poistaa. Voi myös tehdä niin että neuvottelee Laajiksen kanssa, kelkkoisivatko he juuri hankittua hiekkaa sinne lähelle, mistä tavaran voisi kuskata esim. kottikärryillä paikalleen? Tästä pitää keskustella omistajien kanssa, jos sattuu heidät tavoittamaan siitä paikan päältä.

Ja sitten jatkon suhteen ei minusta tulisi haudata ajatusta kahdesta takarinteen enskapätkästä. Minusta enduroon kuuluu edelleen erottamattomana osana siirtymät! Tällöin voitaisiin rakentaa kaksi pätkää taakse suunnattuna, ja merkata tyylikkäillä lapuilla siirtymät takaisin Laajavuoren eteen. Aikataulullisesti kisojenkin järjestäminen olisi helpompaa, kun ukot ajaa siirtymällä eikä jonota hissijonossa koko ajan, ja porukka voisi harkita helpommin dh-pyörän kotiin jättämistä.
Kuva

kreal
Viestit: 390
Liittynyt: 03 Huhti 2011 21:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laajavuoren enduropätkät - tilannetiedot & TO DO -lista

ViestiKirjoittaja kreal » 12 Kesä 2012 08:16

Hiekkaa olisi todellakin hyvä saada vihdoin setämiehellekin. Tällä hetkellä kuorma-autot tuntuu ajavan maata sinne setämiehen lopussa olevalle rakennustyömaalle. Voisi kuvitella, että aika helppoa olisi siitä nakata muutama kuorma soraa vähän ylemmäksikin.

Ymmärsin Tapion puheista niin, että Setämiehen alkuperäinen idea oli olla pätkä jossa on paljon bermejä, paljon pumpattavia kohtia ja vauhtia saa halutessaan helposti todella paljon. Mielestäni tuosta visiosta ollaan tällä hetkellä vielä aika kaukana. Lähemmäksi päästään niin, että eliminoidaan aluksi ne hankalat kivet ja suurimmat juurakot ja rakennetaan tilalle jotain muita isompia muotoja, esim bermejä tai pumptrack-tyylistä aaltoa. Aloittelin eilen hommaa sillä, että kasasin huoltotien yläpuolella olevaan bermiin lisää kiviä taakse. Bermin yläpuolista polkua on myös hieman tasoitettu ja vähän ennen sitä bermiä olisi tarkoitus kasata jonkinmoinen pieni kumpu, mistä bermiin saa pumpattua lisää vauhtia. Myös itse bermistä pitää vielä poistaa 1 kivi ja 1 iso juuri ja tuoda paikalle lisää hiekkaa. Homma jatkuu tänään.

Omalta osaltani voin sanoa, että ilman hissiä ajettavat pätkät ei kiinnosta ollenkaan (takarinne) Laajavuoresta puhuttaessa. Jos takarinteen hissit joskus aukeavat kesäkäyttöön, niin sitten tilanne muuttuu. Kuntoa saa treenaata tarpeeksi normilenkeillä, Laajavuori on mielestäni parhaimmillaan ajotekniikan parantamisessa ja ajoon liittyvän itseluottamuksen ja usakaltamisen lisäämisessä. Nämä on tietysti henkilökohtaisia juttuja, mutta näin omalla kohdallani.

Tapion kanssa oli puhetta myös vaihtoehtoisten linjojen rakentamisesta vasurille ja setämiehelle. Ideana siis on tehdä muutamia suorempia freeride-henkisiä linjoja, jotka lähtevät ja liittyvät enskapätkiin. Jos enskapätkät kiertävät, freeride-linjat voisivat näissä kohdissa mennä suorempaan. Yksi tällainen kohta on ennen setämiehen ensimmäistä jyrkkää kohtaa. Tässä olisi potentiaalia vetää ylhäältä tuleva polku suoraan kallion reunalta alas jos tuosta löytyy kohta, johon saisi helposti tehtyä maksimissaan reilun metrin korkuisen dropin. Erona normaaleihin enskalinjoihin siis olisi, että näihin vaihtoehtoisiin linjoihin pyrittäisiin rakentamaan laitureita, droppeja, tuplahyppyjä, step-uppeja yms sopivaa, mihin maasto sitten ikinä luonnollisesti taipuukaan. Ei siis mitään samaa kokoluokkaa kuten esim freeriderissa, vaan pienemmässä mittakaavassa. Enskapätkien normaaliin ajamiseen nämä lisäykset eivät vaikuttaisi yhtään mitenkään, vaan ne tarjoaisivat lisää vaihtoehtoisia ajolinjoja niitä haluaville. Myös liittymäkohdat mietitään niin, että törmäily eri linjoja ajavien kanssa on helppo välttää. Ryhdyn itse panostamaan näiden lisäyksien rakentamiseen heti kisojen jälkeen. Kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan.

Varmaan monet miettii, että no miksi ei tehdä ihan uusia pätkiä jos tällaista kerran halutaan? Tehtäisiin jos tilaa olisi. Sitä ei liiemmin ole, eli ainut vaihtoehto on monipuolistaa olemassa olevia pätkiä.

Prestige
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Huhti 2011 11:23

Re: Laajavuoren enduropätkät - tilannetiedot & TO DO -lista

ViestiKirjoittaja Prestige » 12 Kesä 2012 09:35

Hyvää keskustelua. Janin kanssa samaa mieltä noista ajatuksista että mistä kiviä/juuria kannattaa ensimmäisenä poistaa. Messilässäkin tehtiin pätkiä raketaessa tuollaisia vaihtoehto linjoja mistä Kimmo puhuu. Ideana on että ne tuo pätkiin hauskuutta silloin kun ne ei ole kisakäytössä vaan normaalissa bikepark raidauksessa.

Ehtisikö joku paikallinen tässä viikolla ajamaan pätkät läpi ja kellottamaan ne siirtymineen, hissinousut mukaan luettuna.Tuo auttaisi meitä tekemään aikataulun kisoihin etukäteen, kun kisatoimiston porukka ei pääse kovin aikaisin perjantaina paikalle.

Prestige
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Huhti 2011 11:23

Re: Laajavuoren enduropätkät - tilannetiedot & TO DO -lista

ViestiKirjoittaja Prestige » 13 Kesä 2012 07:28

Itsekkään en ehtinyt sunnuntaina merkkaamisen jälkeen ajamaan pätkiä sillä silmällä, että kuinka paljon merkattavaa vielä on. Muistan kyllä että oli aika paljon paikkoja jotka katsoimme että pystyy sulkemaan sitten vasta ennen kisaa. Olisiko paras aika merkata nuo paikkausmerkkaukset lauantaina klo 17.30? Jos jokaiselle pätkälle löytyy 2 henkeä, niin siinä ei mene kuin 30min. EBA:n porukasta saadaan yksi pätkä hoidettua. Jotta saadaan hyvät kisat pidettyä, niin olisi mukava jos paikallisväkeä löytyisi paikalle että kenenkään ei tarvitse mennä kuin yhdelle pätkälle. Onnistuisiko tämmöinen, ketä pääsisi paikalle?

joukok
Viestit: 604
Liittynyt: 25 Helmi 2011 18:27

Re: Laajavuoren enduropätkät - tilannetiedot & TO DO -lista

ViestiKirjoittaja joukok » 13 Kesä 2012 09:31

Moi!

Sielähän ollaan Laajavuoressa lauantaina lähes koko porukalla ajelemassa. Eiköhän saada helposti tuo loppumerkkaus tehtyä yhteisvoimin. Eilen kellotettiin pätkät verkkaisella ajotahdilla ja tulos oli seuraavan lainen: Vasuri 9.30 ,Gibroni 8.30, täyspitkä 20, setämies 8, Nykänen 8. Eli yksi kierros noin tunti. Mukana laskuissa on siis hissinousutkin.

T.jouko


Palaa sivulle “Maastopyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija