Terve
minkälaisilla rengaspaineilla ajelette mtb:llä? En juuri ole maastossa ajanut, mutta kun ajoin maantiepyöräni ja itseni romuksi tdh:ssa, niin kävin sitten kyntämässä tähtisadeajot naftaliinista kaivetulla mtb:llä maantieklosseilla (ei ole maastokenkiä näet). Metsässä oli , sanoisin, lieviä haasteita. Suorastaan hävetti, kun polku muuttui mutaiseksi ja kapeaksi, niin olin hidas kuin etana. Mulla oli varmaan turhan kovat paineet (55 psi), kun pyörä oli isorakenteisella soralla lähes mahdoton pitää tiellä (mulla joku rockshoxin perusjoustokeula ja kiinteä takapää).
Muita vinkkejä?
vinkkejä kokemattomalle maastopyöräilijälle
Re: vinkkejä kokemattomalle maastopyöräilijälle
No juu, 55psi eli 3,7 bar on ollut renkaissa painetta. Kyllä niillä paineilla kumi kuin kumi muuttuu sukseksi pehmeällä. Kokeilepas laittaa esim. 2,5bar/36psi ja jos rengas kestää vielä sen, niin 2 bar/29psi.
Maastoajossa paineet riippuu tietysti myös kuskista ja ajotyylistä ja renkaan rungosta (jäykkyydestä). Tosi ohutkylkinen xc-rengas vaatii vähän korkeammat paineet, kun taas järeämpi rengas kestää enemmän kuritusta. Maastorengas myös rullaa maastossa paremmin pienemmillä paineilla, mitä on joskus vähän vaikea tajuta. Liian kova rengas pompottaa esteissä, ja aiheuttaa enemmän vierintävastusta. Joten ei muuta kuin kokeilemaan!
Maastoajossa paineet riippuu tietysti myös kuskista ja ajotyylistä ja renkaan rungosta (jäykkyydestä). Tosi ohutkylkinen xc-rengas vaatii vähän korkeammat paineet, kun taas järeämpi rengas kestää enemmän kuritusta. Maastorengas myös rullaa maastossa paremmin pienemmillä paineilla, mitä on joskus vähän vaikea tajuta. Liian kova rengas pompottaa esteissä, ja aiheuttaa enemmän vierintävastusta. Joten ei muuta kuin kokeilemaan!

Kiitti,
EI rengaspaineet ainoa ongelma maastoajossa mulla ole, kun taidot on aika olemattomat. Mutta kun nämä kaksi yhdistää niin ihmekkös tuo, että tuntui aika kyntämiseltä.
EI rengaspaineet ainoa ongelma maastoajossa mulla ole, kun taidot on aika olemattomat. Mutta kun nämä kaksi yhdistää niin ihmekkös tuo, että tuntui aika kyntämiseltä.
Jos alla on jotkut vahvemmat tubeless-renkaat, niin hyvin voi mennä alle 2 barinkin. Itse pidän edessä noin 1.7 baria, pito ja rullaavuus esim märällä paranee huomattavasti kun rengas mukautuu maaston pintaan paremmin kuin kovilla paineilla.
Itse ajelin Tähtisadeajon n. 3,3 barin paineilla. Eturenkaana Panaracer Rampage SC ja takana Swalben Racing Ralf Evo. Testailin ennen kisaa erilaisilla paineilla tavoitteena paras rullaavuus tieosuuksilla joita oli kisassa paljon. Eli painetta oli "peukalomittarilla" mitattuna sen verran, että peukalolla painaen sai vielä renkaan painumaan. Mutta hieman vähempikin olisi ollut paikallaan: 3 bar olisi ollut varmaan paras. Ja toisenlaiset kumit. Mullahan oli aivan vääränlaiset renkaat tuohon tapahtumaan
Huom! Mittaripaine ei ole mielestäni suoraan vertailukelpoinen eri ajajien ja pyörien välillä, sillä painava pyörä + kuski (100 kg) litistää rengasta eri tavoin kuin 60 kiloinen kevyellä kalustolla.
Maastossa olen ajellut "peukalomittarin" mukaisilla paineilla: peukalolla painaen kumi painuu selvästi, mutta ei liian helposti. Paineita siis yli 2.

Huom! Mittaripaine ei ole mielestäni suoraan vertailukelpoinen eri ajajien ja pyörien välillä, sillä painava pyörä + kuski (100 kg) litistää rengasta eri tavoin kuin 60 kiloinen kevyellä kalustolla.
Maastossa olen ajellut "peukalomittarin" mukaisilla paineilla: peukalolla painaen kumi painuu selvästi, mutta ei liian helposti. Paineita siis yli 2.
Matti Purojärvi | nol viis nol - 410 8473 | Trek Superfly FS 9.9 SL
Lukaisin juuri Jypsin viimeisimmän julkaisun (se pieni jäsenlehti). Siinä Arttu avaa jälleen kerran sanaisen sielunsa verbaaliseen kukoistukseen. Tuossa kirjoituksessa ilmenee koko tunteiden kirjo ja on erinomaista oppia kenelle tahansa maastopyöräilijälle.
Hieno kirjoitus!
T.jouko
Hieno kirjoitus!
T.jouko
- ota riski, ja rakastu rekkakuskiin -
Morot!
Lukiessani mietinkin , että aika tutun oloinen tarina. Varmaankin jokin kolestrolihiutale on nyt päässyt pahaan paikkaan .... Nyt täytynee huuhdella elimistö jollain liuottimella ,jotta muisti palailisi.
Artulle tuplapisteet.
T.jouko
Lukiessani mietinkin , että aika tutun oloinen tarina. Varmaankin jokin kolestrolihiutale on nyt päässyt pahaan paikkaan .... Nyt täytynee huuhdella elimistö jollain liuottimella ,jotta muisti palailisi.
Artulle tuplapisteet.
T.jouko
Kiitokset Joukolle kirjallisuusarvostelusta!
Tosiaan vanha stoori hieman fiksattuna versiona.
Ja kun tämän säikeen otsikko on "vinkkejä kokemattomalle maastopyöräilijälle", niin laitanpa tähän GPS-jäljen eilisestä pyöräilystäni (en päässyt yhteislenkille vaan piti käydä aikaisemmin). Tältä se näyttää kun kokematon ja huonohkon suuntavaiston omaava maastopyöräilijä lähtee polkuja etsimään. Meinasin jäädä ns. ikuiseen silmukkaan Halssilan kulmilla. Tarkoitus oli siis ajaa suhteellisen suoraan mutta niinpä vain alkoi tulemaan kummallisia dejavu-tuntemuksia kesken lenkin. GPS:kin meni sekaisin minun pyörimisestä....
http://g.co/maps/dfy8k
T:syvien tunteiden tulkki (STT)
Tosiaan vanha stoori hieman fiksattuna versiona.
Ja kun tämän säikeen otsikko on "vinkkejä kokemattomalle maastopyöräilijälle", niin laitanpa tähän GPS-jäljen eilisestä pyöräilystäni (en päässyt yhteislenkille vaan piti käydä aikaisemmin). Tältä se näyttää kun kokematon ja huonohkon suuntavaiston omaava maastopyöräilijä lähtee polkuja etsimään. Meinasin jäädä ns. ikuiseen silmukkaan Halssilan kulmilla. Tarkoitus oli siis ajaa suhteellisen suoraan mutta niinpä vain alkoi tulemaan kummallisia dejavu-tuntemuksia kesken lenkin. GPS:kin meni sekaisin minun pyörimisestä....
http://g.co/maps/dfy8k
T:syvien tunteiden tulkki (STT)
Joo aika pahoja solmuja tuossa träkissä. Oletko varma , että olet oikeasti kotona?? Huomenna on muuten outo pyhäpäivä.
T.jouko
T.jouko
Palaa sivulle “Maastopyöräily”