Ei se hissipyöräily missään nimessä pakollista ole, ei todellakaan

Tavallisella polkulenkillä alamäkeä yleensä vaan tulee suhteessa huomattavasti vähemmän kuin hissipyöräilyssä, ja nimenomaan erilaisten mäkien ajamisessa painopisteen pitäminen pyörän päällä oikeassa kohtaa korostuu huomattavan paljon. Tällä tavalla siitä harjoitteluun käytetystä ajasta saadaan maksimiteho irti. Mäkiä ajellessa myös uskallus ja luottamus omiin ajotaitoihin ja pyörään kasvaa ihan itsestään, mikä puolestaan auttaa kovasti polkuajossa esim siinä, että teknisten paikkojen yli uskaltaa ajella aiempaa kovemmin.
Ideana ei varmaankaan ole, että kaikki lähtee tykittämään jotain DH-reittejä. Esimerkiksi Laajavuoresta löytyy paljon loivempiakin pätkiä joilla on hyvä treenata omaa ajotekniikkaa. Kun mennään hissillä takaisin ylös, laskumetrejä tulee päivän mittaan paljon enemmän kuin mitä kiipeämällä saataisiin aikaiseksi. Peruskuntotreenit ja ajotekniikka voisi ihan hyvin olla treenattavina eri kerroilla.
Joka tapauksessa, omaa ajotekniikkaa saa todella hyvin kehitettyä niin, että menee välillä pois siltä mukavuusvyöhykkeeltä ja kokeilee rajojaan. Omat rajat pitää kuitenkin tuntea, että homma pysyy turvallisena ja mielekkäänä. Voihan homman aloittaa vaikka niinkin, että menee ensin ajelemaan jonnekin polunpätkälle jossa on vähän teknisempiä kohtia. Jos sen jälkeen tuntuu siltä että hissipyöräilyäkin voisi kokeilla, niin sitten jatketaan siitä.
Kaiken kaikkiaan, treenit kannattaa pitää monipuolisina. Esim BMX-pyörällä ajaminen olisi monien hyvien kuskien mukaan yksi todella paljon ajotekniikkaa kehittävä juttu vaikka päälajina olisikin jokin maastopyöräilyn alalajeista.
Tässä vielä muutamia hyviä resursseja jos ajotekniikasta lukeminen kiinnostaa:
http://mtbtechniques.co.uk/Fundamentals.htmlhttp://www.bikeskills.com/videoclips.phpEhdottoman hyvä kirja MTB-guru Brian Lopesin kirjoittamana:
http://www.amazon.com/Mastering-Mountai ... t_ep_dpi_1