Olen tehnyt Avid jarrujen ilmauslaitteen parista isosta lääkeruiskusta ja letkuvirityksestä. Toimii hyvin kunhan muistaa, että suorittaa ilmauksen uudehkot jarrupalat jarrusatulassa.
Ilmasin nimittäin takajarrun loppuun kuluneilla paloilla joilloin narruneste letkustossa ja säiliössä "lisääntyy" ilmauksen yhteydessä. Kun myöhemmin vaihdoin uudet jarrupalat, ei takapyörä juurikaan pyörinyt jarrun laahatessa, koska jarrunesttä oli järjestelmässä niin paljon, ettei jarrusylintereillä ollut tilaa vetäytyä. Valutin jarrusylinterissä olevan ilmausruuvin kautta jarrunestettä pari kahvan painallusta jolloin takapyörä alkoi pyörimään kohtuullisesti.
Tahkolla ennen 120 km starttia valutin nestettä vielä pari kahvallista. Tuon seurauksena takapyörä pyöri hyvin, sillä jarru ei laahannut lainkaan. Olin kuitenkin liian ahne: kun jarrupalat kuluivat kisan aikana, ei nestemäärä enää riittänyt painamaan paloja jarrulevyä vasten minkä vuoksi takajarru lakkasi jarruttamasta n. 50 km ennen maalia. Tuo taas aiheutti melkoisia tilanteita ja parit kaatumiset...
Nyt jarrut taas toimivat nestelisäyksen jälkeen.
Avid jarrujen ilmaus ja kuinkas sitten kävikään...
Avid jarrujen ilmaus ja kuinkas sitten kävikään...
Matti Purojärvi | nol viis nol - 410 8473 | Trek Superfly FS 9.9 SL
Re: Avid jarrujen ilmaus ja kuinkas sitten kävikään...
Matti huomassitko , että kahvassa on sellaiset pyöritettävät "härdelit" joilla jarrupalan etäisyyttä saa säädettyä levystä??? Eli jos liian vähän nestettä niin mäntiä voi "ajaa" valmiiksi alemmas ja näin jarrupalat lähestyvät levyä. Toimii tietysti vain tiettyjen raja-arvojen läheisyydessä.
T.jouko
T.jouko
Re: Avid jarrujen ilmaus ja kuinkas sitten kävikään...
Kannattaa ottaa jarrujen ilmaukseen tarkoitettu (merkki- ja mallikohtainen) blokki käyttöön:

Yleensä homma menee niin, että aina ensin jarrupalat pois, ettei niihin edes vahingossa mene tippaakaan jarrunestettä. Tämän jälkeen tuollainen blokki paikalleen, se pitää ne männät pohjassa ilmauksen ajan.

Yleensä homma menee niin, että aina ensin jarrupalat pois, ettei niihin edes vahingossa mene tippaakaan jarrunestettä. Tämän jälkeen tuollainen blokki paikalleen, se pitää ne männät pohjassa ilmauksen ajan.
Re: Avid jarrujen ilmaus ja kuinkas sitten kävikään...
Kiitokset arvokkaista vinkeistä!
Matti Purojärvi | nol viis nol - 410 8473 | Trek Superfly FS 9.9 SL
Re: Avid jarrujen ilmaus ja kuinkas sitten kävikään...
Moro.
Tietääkö kukaan mistä saisi ostettua jarrusatulaan/jarrukahvaan tulevaa "ilmausruuvia", siis sitä osaa jonka saa kierteilla jarrusatulaan/kahvaan ja neste virtaa siitä läpi? Avidin ilmaussarjassa tuo on vakiona. http://www.pyorahuolto.com/show.php?typ ... ntit&id=18
Tietääkö kukaan mistä saisi ostettua jarrusatulaan/jarrukahvaan tulevaa "ilmausruuvia", siis sitä osaa jonka saa kierteilla jarrusatulaan/kahvaan ja neste virtaa siitä läpi? Avidin ilmaussarjassa tuo on vakiona. http://www.pyorahuolto.com/show.php?typ ... ntit&id=18
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: 06 Kesä 2011 23:05
Re: Avid jarrujen ilmaus ja kuinkas sitten kävikään...
Etrasta saa. Oliko siinä M4-kierre? Itse ostin sieltä pikaliitinmallisia.
Palaa sivulle “Pyörän huoltaminen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija