Hei,
olen joka päivä vuoden ympäri hyötypyöräilijä, en siis mikään ammattilainen. Osaisiko joku neuvoa? Sain jarrupalani "yllättäen" kulumaan metallille ja toki ne raapi vanteisiin ilkeät urat. No, ekalla kerralla laitoin uudet jarrupalat, mutta tietty vanteiden huono kunto söi ne alle kuukaudessa. Mitä vaihtoehtoja minulla on? Ostaa uudet vanteet? Onko muuta tehtävissä? Osaisinko itse vaihtaa vanteet (lähinnä nyt takapyörästä olen huolissani), jos muita vaihtoehtoja ei ole? Pyöräni on halpa, mutta tärkeä kulkupeli, ja tähtään nyt vain edullisimpaan ratkaisuun.
Kiitos kaikista vinkeistä!
Vanteiden vaihto vai huolto?
Re: Vanteiden vaihto vai huolto?
Pelkkiä vanteita et varmaan itse osaa vaihtaa, sillä se vaatisi pinnojen ja napojen irroittamisen, uusien pinnojen ostamisen ja uuden kiekon kasaamisen. Yleensä tuo on täysin pyörämekaanikkojen hoitama homma, joka vaatii paljon kokemusta. Voisit kokeilla ottaa metallille tarkoitetulla hiekkapaperilla vanteen pinnasta pahimmat epätasaisuudet pois. Uskoisin, että tuolla tavalla saat ne riittävän sileiksi, ettei uudet palat kulu ihan heti loppuun. Ainakin edullinen ratkaisu, rahaa menee varmaan parin euron verran.
Nonni, kannatti kirjoittaa tänne. Kiitos paljon vastauksesta ja vinkistä. Tätä aion kokeilla, ettei mene ihan kävelyksi kulkeminen. Jos sitten päätyisin vaihdattamaan vanteet, niin onko kokemusta kuinka tyyristä se on ja missä täällä Jyväskylässä työ kannattaisi teettää?
Kiitollisena, Satu
Kiitollisena, Satu
Hinnasta en osaa ihan varmaksi sanoa mitään, parempi varmaan vaan kysellä jostain alan liikkeestä. Jyväskylässä paras liike fillareiden huoltoon ja ostamiseen on ainakin omasta mielestäni Ride Cyclestore (http://www.ride.fi). Tuossa sinun tapauksessa jos ne kiekot ovat yleensäkin suhtkoht edulliset, niin saattaa tulla halvemmaksi ostaa koko kiekkosetti uusiksi sen sijaan että lähtisi vaihdattamaan niihin vanteita.
Kiitos teille oikein paljon avusta!
Satu
Satu
Palaa sivulle “Pyörän huoltaminen”